Modificare majora propusa la Revisal: Vor exista doua registre diferite

Atat angajatorii, cat si institutiile si autoritatile publice vor fi obligate sa tina un registru de evidenta a persoanelor pe care le platesc, potrivit unui proiect de act normativ initiat de Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (MMFPSPV).

Prevederile propuse sunt incluse intr-un Proiect de hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor. Acesta a fost lansat miercuri in dezbatere publica si, pentru a se aplica, are nevoie doar de aprobarea Executivului.

Regulile pentru inregistrarea in evidentele oficiale ale Inspectiei Muncii vor fi schimbate semnificativ, asa cum reiese din documentul indicat. Mai exact, pentru salariatii din mediul privat (adica cei angajati cu contract individual de munca), angajatorii vor folosi Registrul privat, iar pentru persoanele platite din fonduri publice (adica cei care exercita o functie in baza unui contract individual de munca, a unui act administrativ de numire ori a unui alt fel de act emis in baza legii), institutiile si autoritatile vor folosi Registrul public.

Fiecare angajator, persoana fizica sau juridica, institutie/autoritate publica, are obligatia sa transmita la inspectoratul teritorial de munca in termenul legal registrul privat/registrul public dupa incheierea fiecarui contract individual de munca sau emiterea actului administrativ de numire ori, dupa caz, a unui alt fel de act emis in conditiile legii pentru exercitarea unei functii. (…) Au obligatia de a transmite registrul la inspectoratul teritorial de munca si misiunile diplomatice si oficiile consulare ale altor state in Romania, respectiv, dupa caz, institutele culturale si reprezentantele comerciale si economice ale altor state in Romania, pentru personalul angajat local care are cetatenia romana sau resedinta permanenta in Romania”, este explicat in propunerea de act normativ.

In prezent, Revisal (denumirea prescurtata actuala a Registrului general de evidenta a salariatilor) este dedicat exclusiv persoanelor angajate in baza unui contract individual de munca, indiferent ca angajatorul este din mediul public sau din cel privat. Astfel, bugetarii care lucreaza in baza unui act diferit de contractul individual nu sunt inregistrati acum in evidentele Inspectiei Muncii.

„La incetarea activitatii salariatului/functionarului public/altei persoane platite din fonduri publice, angajatorul/institutia/autoritatea publica este obligat/a sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate”, prevede proiectul de hotarare initiat de MMFPSPV. Totusi, va exista in continuare si obligatia actuala de a elibera, la cerere, in cel mult 15 zile, un extras din registrul privat/public (certificat pentru conformitate) sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata, durata acesteia, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.